Witold Urbanowicz
– Rozpoczęcie drążenia tarczami uzależnione jest od postępów budowy konstrukcji stacji. W tej chwili największą zmienną harmonogramu jest uzyskanie pozwoleń na budowę i od kolejności otrzymywania tych dokumentów uzależniony jest harmonogram – wyjaśnia Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum AGP Metro. Przyjęta technologia zakłada budowę wpierw stacji, a następnie drążenie tuneli (tarcze przechodzić będą tarcze). Dlatego kluczowe z punktu widzenia harmonogramu prac są kolejne stacje za szybami startowymi – C-10 Rondo ONZ i C-14 Stadion. Wciąż jednak nie ma pozwoleń na budowę dla tych stacji. W zeszłym tygodniu służby wojewody wszczęły postępowanie w sprawie wydania pozwoleń dla stacji Rondo ONZ, natomiast pozwolenie dla Stadionu wydaje miasto.
Jak więc wyglądają terminy? – Dla nas najlepiej by było otrzymać pozwolenia na budowę jak najszybciej i rozpocząć prace na przełomie maja i czerwca na stacjach Rondo ONZ i Stadion, lipca i sierpnia na stacjach Dw. Wileński, Świętokrzyska i jeszcze przed końcem wakacji na stacji Nowy Świat – informował jeszcze w marcu Mateusz Witczyński.
Poza tym przyjęty przez wykonawcę harmonogram zakłada pewne rezerwy. – W przypadku terminów trzeba pamiętać, że faza projektowo-formalna ze względu na bardzo duże zaangażowanie podmiotów niezwiązanych z inwestorem i wykonawcą jest dość nieprzewidywalna, dlatego też większość rezerw wykonawcy alokują w fazie wykonawczej. W tej fazie wykonawca pracuje już „na swoim”, dzięki czemu może znacznie lepiej gospodarować zasobami. Dzięki temu pewne procesy da się w krótszym czasie, zoptymalizować etapy, a także wykorzystać rezerwy. To w okresie przeznaczonym na budowę jest czas na wyprzedzanie harmonogramu – wyjaśnia Mateusz Witczyński z AGP Metro.
W tej chwili jest za wcześnie, żeby mówić o wielkości opóźnienia czy też określać zakres zmiany harmonogramu. Jak przekonuje Mateusz Witczyński, przewidywania dotyczące harmonogramu będzie można czynić dopiero w momencie uzyskana poszczególnych pozwoleń.